Scriptschrijver: Nico van der Wijk

Nico van der Wijk
( foto: Albert Hidding )

De eerste stappen zijn gezet om de openluchtvoorstelling op Trimunt te gaan organiseren. Op de routekaart in het eerdere bericht was te zien dat we momenteel vol bezig zijn met het brononderzoek. We zijn erg blij dat we Nico van der Wijk als scriptschrijver kunnen meenemen in deze zoektocht! Hieronder stelt Nico zich zelf voor:

Ik schrijf inmiddels zo’n twintig jaar allerlei teksten voor theater en film. Dat kunnen korte teksten zijn, bijvoorbeeld voor een containervoorstelling op Noorderzon. Dat kunnen persoonlijke monologen zijn, waarin de acteur het persoonlijke verhaal zelf heeft meegemaakt. Dat kunnen historische teksten zijn, zoals bijvoorbeeld het scenario voor de film De Kerstvloed. Ook komedies mag ik graag schrijven; zo heb ik een paar jaar geleden Koekoe voor het openluchtspel in Nuis geschreven.

Een van de bijzonderste teksten die ik heb geschreven was Issy en Sophius voor jongerentheater De Steeg. Dat stuk gaat over twee joodse jongens in Winsum ten tijde van de Tweede Wereldoorlog, die in een concentratiekamp vermoord worden. Al meer dan tien jaar wordt Issy en Sophius op middelbare scholen gespeeld. Bij dat stuk heb ik gemerkt hoe krachtig theater is en hoe goed theater in staat is om te helpen bij het herdenken van een pijnlijk en gruwelijk verleden. Ik hoop dat de tekst over de executies bij Trimunt ook tot een waardige en theatrale herdenking kan leiden.

Nico van der Wijk in gesprek met Gerrit Renkema en Arnold Boekema bij het monument op Trimunt