Menu Close

Update voorstelling

Toen wij in mei naar buiten kwamen met ons idee, werd ons idee met open armen ontvangen. We kregen we veel berichtjes en telefoontjes, van alle kanten wilden mensen ons helpen! Dit was heel fijn om te ervaren en vanuit hier zijn wij gestart met de eerste fase van dit proces: Brononderzoek.

Gerrit Renkema uit Marum heeft ons veel nieuwe informatie gegeven en ons zelfs rondgeleid op Trimunt. De plek kwam hierdoor tot leven en we hebben een heel duidelijk beeld hoe de radarstelling Löwe (kamp Trimunt) er uit zag gedurende de oorlog.

Sake en Jannie de Boer namen ons mee naar de boerderij waar zij opgroeide aan de Verlengde Wilpsterweg en vertelde hoe het was om als kind op te groeien gedurende de Tweede Wereldoorlog. Verdwijnen in de bossen om oorlogje te spelen, zoals veel kinderen vandaag de dag nog doen, maakte hun ouders erg bezorgd. De sfeer van onderling wantrouwen tijdens de oorlog vonden Sake en Jannie het ergste.

Foppe de Jong zette ons aan het denken over het feit dat Mechels, de commandant die het bevel gaf om de 16 neer te schieten, lid was van de zelfde kerk, geloofde in dezelfde God, hoe kon dat? Echter is Foppe de Jong nooit haatdragend geweest tegenover Duitsers en dat vinden vele mensen bijzonder aan hem.

Één ding is zeker, als je je vastbijt in dit verhaal, kom je veel meer te weten dan je van te voren had kunnen bedenken. Wij zijn zeer blij dat Nico van der Wijk een script voor de voorstelling gaat schrijven. Nico heeft al veel ervaring met het schrijven van voorstellingen waarvan één gaat over het verhaal van een Joodse familie uit Winsum die weggevoerd is tijdens de oorlog. Te zijner tijd zullen we bepalen welke verhalen aan bod komen tijdens onze voorstelling en vanuit welk perspectief deze worden verteld. Dat wordt nog een hele klus want inmiddels zouden we wel tien voorstellingen kunnen maken.

Gezien het verhaal gaat over de ingrijpende gebeurtenis op de Haar hebben we een klein comité vanuit de nabestaande families gevraagd het script te lezen en controleren op onjuistheden, we willen geen nabestaanden tegen de borst stoten. We zijn blij dat we hier al 2 personen voor hebben gevonden.

De komende tijd staat het volgende op de planning:

• de oprichting van Stichting PodiuM met de bestuursleden Melanie Mijnheer, Ralf Buiter en Johan-Bert Boonstra
  • gesprekken over script met Nico van Wijk
  • bekijken van documentaire van Wiebo van der Schaaf op 24 en 25 september.

Wij zijn ontzettend blij met de reacties op de voorstelling en houden jullie graag op de hoogte. Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn, schroom niet om ons te berichten!

Wij wensen iedereen een mooie zomer.

Arnold Boekema
&