Van de keukentafel naar een leeg weiland.

Het lijkt een begin van een boek, maar dat is niet zo, het is wel het begin van een verhaal, namelijk over het ontstaan van de openluchtvoorstelling 16.

Arnold en Kim zijn beiden opgegroeid in Marum én met het verhaal van de 16 op Trimunt. Arnold door zijn familiegeschiedenis (Van der Wier/Doornbosch) en Kim door de verhalen op de basisschool en de gesprekken met haar oma die tijdens de oorlog in Opende woonde.

Ooit wilde Kim nog een voorstelling maken op Trimunt ‘als je dat gaat doen dan ga ik je helpen’ zei Arnold.
En zo geschiedde: van een kopje koffie aan de keukentafel in 2021 naar de voorstelling die in mei 2023 in première gaat.

Arnold werkt als interim manager in het MKB, Kim werkt als theater docent en regisseur op verschillende plekken. Dit bleek een goeie combinatie: Arnold organiseert de zakelijke kant en Kim de artistieke. Inmiddels hebben zij een groot team om hen heen verzamelt want dit klusje is niet met z’n tweeën te klaren.

Je bent niet zomaar van een idee naar het punt waar ze nu zijn, daar komt van alles bij kijken o.a. het oprichten van een stichting. Arnold en Kim hadden vrij snel besloten dat deze voorstelling niet een eenmalige gebeurtenis moest zijn. Zij willen het culturele draagvlak in het Westerkwartier vergroten, voor iedereen een PodiuM! Vorig jaar vond de eerste theaterworkshop reeks plaats en werden ze op verschillende locaties gevraagd voor het geven van een workshop. Voor het organiseren van de voorstelling gingen Arnold en Kim in gesprek met nabestaanden, deden ze onderzoek, werden subsidieplannen geschreven, gaven ze interviews, vonden ze een scriptschrijver en geleidelijk verzamelden ze een team van professionals om zich heen.

Arnold en Kim vinden het belangrijk dat dit verhaal verteld blijft worden en dat zoveel mogelijk mensen dit verhaal te horen krijgen.

Zij hopen je daarom te zien bij één van de voorstellingen.